Easydance.blogg.se

Följ min & Borga Easy's resa mot kvalet! Från oregerlig & hopplös till hästen som springer utan spärrar!

Dressyr

Publicerad 2016-02-19 15:42:00 i Allmänt,

Vi dressyrade lite idag med ridhästarna.
 
Redan innan vi gav oss iväg var hon spänd & inte helt med mig, men vad jag förstod hade hon fått stå inne längre än vanligt pga vädret, det var nog lite stressande.
Hon stod still idag också när jag hoppade upp, blir så lycklig varje gång! Första gången jag skulle rida henne bockade hon & ställde sig osv, trots att Marita höll i. Idag blåste det smådjävlar & det var pigga hästar överallt, men hon rörde inte en fena!
Vi skrittade iväg med långa kliv, Going hade svårt att hänga med. Tog en annorlunda väg, istället för att gå på vägen utanför stängslet gick vi mellan stängslet & banan. Precis i ingången skulle hon inte igenom, började slingra sig & kliva åt sidan. Men bara jag satt still & mjukt stöttade henne med skänklarna gick hon igenom. Stort steg! Det finns ganska mycket hon tycker är otäckt & hade hon fått välja själv hade hon absolut inte gjort dem sakerna eller gått förbi dem. Men hon verkar lita på mitt omdöme & gör det om än motvilligt, nästa gång går hon förbi utan att blinka. Extremt lättlärd är hon!
Väl i körhuset tog det en stund innan vi kom upp då gruppen före inte var klara & jag ville inte stressa henne mer än nödvändigt genom att rida runt i vimlet. Så vi stod i ena hörnet & pratade lite med dem vi skulle rida med. Passade även på att slå ur snöstyltorna hon fått på vägen, satt bara i fram som tur var. Stod helt stilla när jag bankade & hade mig trots att det galopperade förbi hästar både framför & bakom. Helt lugn även när jag hoppade upp igen, hon är otrolig. Även om hon blir orolig & stressad går det att komma fram & lugna henne, hon stänger inte av helt & bara springer som många gör.
Själva passet var inget att skryta med, hon var stressad & stark, skulle inte lugna sig. Stressläppen smällde högre än någonsin förut hela passet, så vi höll oss i skritt & travade några enstaka gånger bara. Eftersom hennes muskler håller på & vänjer om sig från att dra fram kroppen med frambenen till att skjuta på bakifrån måste jag ha tålamod när hon blir stark osv. Idag skulle hon inte ställa till vänster, puttade bara ut bogen & vek sig i högersidan. Vi gick bara på stora volter tills hon släppte & mjuknade. I nacken ville hon inte ställa till höger, hon bara vek nosen snett & hade kvar nacken rakt. Satt av & gjorde lite stretchning med henne, först förstod hon inte alls & bara backade med huvudet i taket & stressläppen kom igång. Men efter ett tag slappnade hon av & böjde halsen ända bak till sadeln åt båda hållen.
Jag avslutade så & efter att jag pratat lite med Marita & Anna-Karin red jag & Joline hemåt igen. Även då var hon lite stressad, men inte alls lika mycket som i körhallen.
Passade på att frisera henne lite, klippte svansen, nacken & ena örat, vänster öra får man inte peta på. Misstänker att hon har typ svamp eller nåt, men får ju inte kika så vi får se vad det blir av det! Lindade bakbenen & hon fick gå in i boxen igen, fyllde på vattenhinken, mockade & särade på höet så hon lättare ska kunna äta. Hon har tydligen börjat äta mindre inomhus, vilket såklart inte är bra!
På måndag funderar jag på om jag ska rida till elledningarna & öka farten lite, eller om jag ska be om hjälp & sätta henne i vagn. Då endast så någon går vid huvudet & en går bakom vagnen med ett par tömmar. Ingen sätter sig i eller går fortare än skritt. Men vi får se hur det blir! Marita vill inte att jag kör henne, men det skulle vara så mycket lättare för mig att träna henne om hon kunde gå i vagn, då kan hon trava på framåt längre sträckor utan att det påfrestar ryggen lika mycket som om jag rider.
Är overall nöjd med henne, kroppen ändrar sig för henne & hon måste lista ut vad som funkar bäst innan jag kan börja begära en massa av henne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela