Easydance.blogg.se

Följ min & Borga Easy's resa mot kvalet! Från oregerlig & hopplös till hästen som springer utan spärrar!

På riktigt! Vem har min häst!?

Publicerad 2016-02-17 22:22:00 i Allmänt,

Nä, nu får den som snott min Borga Easy ta & lämna tillbaks henne!

Red ut idag med sällskapet på bilden nedan, trodde hon skulle stressa skallen av sig, men hon var bara något uppe i varv, i övrigt koolugn. Snäll & hämta i hagen, kom tillomed fram när jag var en 10m bort, 5m skillnad! Det är stort!
Väl inne märkte Marita att hon hade knölar på båda sidorna av bogen, se bild nedan. Fick nyss veta av mor att det är musklerna som lägger sig där dem ska vara & då kommer bogbladskammen fram, vilket i hennes fall bara är bra! Svettfläcken har blivit större & betydligt varmare, hoppas att det är början på att den flyttar sig & blir mindre snart. Mor ska kolla på det nu på fredag, ska tömköra henne/lina henne imorgon bara för & se hur hon tog dagens spurt. Hon var lugn inne i stallet, tittade på mig hela tiden för & se vart jag var & nästan som för att be om tillstånd för att röra sig. Svårt & förklara, men ni har nog alla fått den blicken någon gång!
Dem hade haft sadelutprovare ut & provat sadlar i helgen, jag tyckte bytet var till det betydligt sämre. Ska känna igenom ryggen på henne imorgon då jag red med den utprovade sadeln idag. Jag upplevde den som trång över ryggraden & väldigt hög fram, samt att den klämde på manken mer än nödvändigt. Dem testade en till sadel åt henne som hon ska ha i andra hand, den upplevde jag som att den låg bättre, ska rida i den på fredag under dressyrlektionen tror jag så får vi se vilken som ligger bäst när hon rör sig.
Trodde hon skulle flippa när jag skulle sitta upp då ena hästen som var med gick runt & stressade upp sig, men hon tog ett steg iväg, jag bad henne att komma tillbaks & hon stod still när jag hoppade upp. Riktigt skönt att det börjar falla på plats sådana bitar nu! 
Väl iväg gick hon med stoora bestämda steg dit jag styrde, idag ville damen inte böja till höger heller, ska försöka jobba igenom det imorgon på töm/lina & se vad hon säger. Hon blev något osäker när vi kom till stället med knasteris, men nu gick vi runt istället för rätt över så det gick bra. Lugnt i skritt upp för sandbacken där dem alltid travar upp, behövde inte ens ta mycket så saktade hon ned. En bit bort gjorde hon "russknycken" så tyglarna for över öronen & hamnade på ena sidan av huvudet, det var ett äventyr i sig, tur det gick i skritt iaf! Efter en sväng in i skogen löste vi det & kunde trava på en bit. I traven var hon knyckig & ville inte gå fram, jag fick svårt att hålla balansen & hjälpte henne inte mycket i det tyvärr.. Saktade av då det blev blankis under snön så dem halkade runt rätt duktigt alla tre.
Svängde in på en stig där det låg et träd ivägen, där skulle hon då rakt inte gå. Försökte vända & ha sig, efter lite övertalning gick hon motvilligt bredvid den läskiga roten.
När alla var på stigen igen travade vi en bra bit, fick bättre balans nu. Var tvungen att hålla henne lite kort då underlaget var lite knöligare än önskat, men när vi kom till en backe tog min kontroll slut.. Där drog hon järnet i värsta travartraven, tror inte jag travat så fort ens i lopp. Dem andra galopperade hyfsat fort & hängde ändå inte med.. Uppe på krönet gjorde hon halt så fint & väntade in de övriga precis som om inget hänt, tokfia! <3
Resten av turen taktade vi hem, mjuk & lyssnade bra, men skritta skulle vi inte. Mötte en travare sista biten utan att hon hetsade upp sig, Väldigt bra! Går in i stallet & får stå i spolspiltan, där vill hon inte gå in eg, men gick in så fint & stod still fast jag släppt henne & tog av grejerna. Grimman fick jag först när tränset skulle av sist av allt, hon står aldrig stilla, särskilt inte i instängda områden. VEM HAR MIN HÄST? Vad har hänt?
Blir så underbart förvånad av denna häst varje dag vi ses så det är någe otroligt <3

Vårat ridsällskap idag, till vänster har vi Emma på StiernhööksHappyEnd & till höger är det Sandra på Lina Queen


Här ser ni svettfläcken jag talat om, detta är efter intag från hagen, hon har stått ca 10 min utan täcke. Den blir värre efter ridning.


Här syns bogbladskammen, lika på andra sidan. Hoppas det lägger sig rätt snart, ser ju lite otäckt ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela