Easydance.blogg.se

Följ min & Borga Easy's resa mot kvalet! Från oregerlig & hopplös till hästen som springer utan spärrar!

Första turen till Tallen efter krashen

Publicerad 2016-03-11 23:19:00 i Allmänt,

Så långt har hon inte gått sedan hon slutade köras.
 
Jag har velat ta det lugnt med henne & få bromsen att fungera även utomhus innan vi ger oss på lite längre turer. Men idag red vi bakom Anna med Tuva & då gick det ända till Tallen. Hon var dyngsur men inte andfådd & efteråt kunde jag konstatera att sadeln absolut inte passar nu när hon musklar om sig. Den trycker mitt på ryggmuskeln på högra sidan, hon var snustorr där efter vi kom tillbaka. Inte bra! Det ska åtgärdas snarast.
Annars var turen inte alls hemsk, det gick ohyggligt fort i ruscher då Tuva pep iväg emellanåt, men Borga hängde på, gick över i galopp en gång bara. Vi mötte flera hästar i trav & hon blinkade inte en enda gång, så nu kanske jag vågar fortsätta trava när vi möter dem själva utan att hon ska flippa & antingen ställa sig eller skena iväg. Bromsen fungerade otroligt bra, även när hon blev stark stundtals.

Schemat jag har tänkt till henne nu när skolan drar igång igen är:
Måndag - Backträning, antingen sand eller Backa-backen, möjligen båda om hon är orimligt pigg.
Tisdag - Vila eller om Anna kör henne.
Onsdag - Vila eller om Katta rider.
Torsdag - Snabbjobb eller rakan.
Fredag - Långa turer i skritt & trav för att bygga kondis dem veckor vi inte rider med ridhästarna.
Lör & Sön - Vila
 
Detta shema kan såklart variera beroende på väder & hur hon känns, tömkörning kommer definitivt ersätta vissa snabbjobb osv & minst en gång i veckan ska hon gå långt. Under dem turerna kanske jag börjar introducera mer galopp också, vi får se.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela