Easydance.blogg.se

Följ min & Borga Easy's resa mot kvalet! Från oregerlig & hopplös till hästen som springer utan spärrar!

Mysig tur jag kommer leva lääänge på!

Publicerad 2016-03-10 22:30:00 i Allmänt,

Klättrade i backar & raceade i snön!
 
 
Kände att damen behövde öka farten idag så bestämde att vi skulle ta lite backar & högre farter i åtanke.
Sadlade & hoppade upp, red iväg & hon taggade till direkt. Snacka om att min energi smittar av sig till henne! Skrittade & travade kortare sträckor för att känna på underlaget, hade ridit samma väg på en annan häst tidigare under dagen men hon är lite säkrare på hovarna är Borga så ville se att hon inte stod på näsan i lite högre farter.
Hon sög verkligen tag i traven & tog ut steget mer & mer hela tiden, bjöd framåt & ville verkligen. Men när jag flyttade vikten & bad med rösten kom hon tillbaks & lugnade sig direkt.
I backarna tog hon i så jag trodde jag skulle hamna på efterkälken. När hon ökar känns det först som "vanlig" trav bara lite fortare, när hon verkligen tar i går bakdelen i sidled & håller man inte i sig blir man kvar i luften lite som Mulle & Molly. Tror vi red i 4-5 långa branta tunga sandbackar inom loppet av 10 min, blev hon svettig? Nej, andfådd? En aning, Ville hon öka så fort hon såg en upphöjning i marken? Ja. Hon bjöd tillomed på 2 galopper i hyfsat lungt tempo, den första var oönskad, men hon snubbade & gick över, helt ok då hon lyssnade på förhållningarna & galopperade hyfsat sakta. Sista drev jag fram då vi travade fort i "Backa-backen" & jag bad henne galoppera upp för sista biten. Jädrans så fort det gick! Väl på toppen stod det en förvirrad fjolårs älgtjur & stirrade när vi kom dundrande i full fart, trodde han skulle springa efter oss då vi kom så plötsligt & så nära, men när Borga frustade sprang han åt andra hållet. Inte en reaktion mer än att hon tittade vart den tog vägen, underbara häst! Vi skrittade ned för backen & i slutet red vi i en passage genom ett stallområde där hästarna raceade i hagarna & bråkade med allt & alla. Hon rörde inte en min, skrittade på lång tygel när dem krumbuktade sig på andra sidan staketen.
I stallet fick hon stå mer eller mindre lös på gången då vi var själva, spelade ingen roll vart jag gick, hon stod där jag lämnat henne. Gick under magen på henne & lyfte hovarna från fel sida, ingen rekation. Lite fundersam när jag skulle lyfta bak, men det gick det med!
 
Nöjd häst efter en mysig tur i skogen i solnedgången.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela